.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حذف تدريجي كالابرگ برنج

اجراي طرح جامع برنج كه پيشنهاد آن از سوي وزير بازرگاني مطرح شده است، از اواخر سال 86 با صفر شدن تعرفه واردات برنج و اختصاص ما‌به‌التفاوت براي حمايت از توليد كنندگان اين محصول آغاز شد كه در مراحل بعدي اين طرح با حذف كالابرگ برنج آزادسازي كامل واردات و حمايت از توليد برنج پر محصول تحقق مي‌يابد.

به گزارش «ايسنا»، تصميم‌گيري در اين زمينه، واكنش‌هاي متفاوتي از سوي توليدكنندگان و دست‌اندركاران اين محصول را در پي داشت، به گونه‌اي كه برخي اجراي اين طرح را گامي اساسي در راستاي تنظيم بازار و هدايت توليد داخل به سمت توليد برنج پرمحصول و حمايت واقعي از توليدكنندگان برشمردند.

هر چند برخي نيز با دلايلي متفاوت‌تر ساز مخالف با اين طرح را مي‌زدند و بر اين باور بودند كه صفر شدن تعرفه واردات برنج، نه تنها تأثيري در تنظيم بازار آن نداشته، بلكه موجب افزايش قيمت برنج در بازار شده و نتيجه مثبتي براي توليد كننده و مصرف كننده نداشته است.

اما با وجود اين، وزير بازرگاني و معاونان وي، همچنان از مدافعان اصلي اجراي طرح جامع برنج هستند و بنا بر پيش‌بيني وزير بازرگاني پس از ارزيابي نتايج اجراي مرحله نخست اين طرح مراحل بعدي آن شامل حذف تدريجي كالابرگ برنج در سال جاري و حذف برنج يارانه‌اي دستگاه‌هاي دولتي، نيروهاي مسلح، دانشگاه‌ها، مراكز آموزشي و ديگر دستگاه‌ها مصرف‌كننده مي‌شود كه پس از آنها يارانه‌ها به صورت نقدي پرداخت خواهد شد.

در اين زمينه، مجيد پارسانيا، معاون وزير بازرگاني و رئيس هيأت مديره شركت بازرگاني دولتي، در گفت‌وگو با ايسنا كه مسئوليت واردات برنج يارانه‌اي و كالابرگي را بر عهده دارد، مي‌گويد: در سال جديد مصوبه‌اي مبني بر حذف كالابرگ برنج به شركت بازرگاني دولتي ابلاغ نشده است، اما بر پايه طرح جامع برنج كه منجر به صفر شدن تعرفه و اختصاص مابه‌التفاوت 150 توماني به آن شد، كالابرگ برنج نيز به دليل تأثير نداشتن در تنظيم بازار حذف خواهد شد.
به گفته‌ او، اين موضوع در دست بررسي است و چنانچه نهايي شود، مسئوليت خريد و واردات برنج كالابرگي از شركت بازرگاني دولتي برداشته مي‌شود.
پارسانيا عنوان مي‌كند كه طبق مراحل پيش‌بيني شده در طرح جامع برنج قرار است دستگاه‌هايي كه مصرف كننده عمده برنج محسوب مي‌شوند نيز يارانه‌ نقدي دريافت كرده و نياز خود را تامين كنند.

چندي پيش نيز وزير بازرگاني اجراي طرح برنج را در تنظيم بازار اين محصول كارساز دانسته و وزير جهاد و كشاورزي هم با حمايت از اجراي اين طرح، تحقق اهداف آن را زمينه‌ساز دستيابي به توليد برنج پرمحصول برشمرده بود.

شجاع‌الدين بازرگاني، معاون هماهنگي و امور مجلس وزير بازرگاني نيز در گفت‌وگو با ايسنا تأكيد كرد: هنوز كالابرگ برنج حذف نشده و تا اواخر خرداد ماه سال جاري و آغاز مرحله بعدي اجراي طرح جامع برنج ادامه خواهد داشت.

به گفته وي، مراحل اعمال سود بازرگاني و كاهش آن به 4 درصد، تعيين مابه‌التفاوت 150 توماني براي حمايت از توليد برنج پر محصول، ورود بخش خصوصي به بازار و در اختيار قرار گذاشتن مبلغ مابه‌التفاوت دريافتي در اختيار جهاد كشاورزي از طرح جامع برنج انجام شده و هنوز تصميمي براي حذف كالابرگ آن گرفته نشده است.

در همين راستا، عنوان مي‌شود كه اختيار حذف كالابرگ برنج به وزير بازرگاني داده شده است. پيش از اين، تصميم‌گيري در اين زمينه از سوي شوراي اقتصاد انجام مي‌شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.584 seconds.